niedziela, 4 listopada 2012

Zupa jarzynowa


Jesień w domu na wsi ma swoje określone smaki. Rodzice zajadają się pieczonymi jabłkami, z kolei dla mnie głównym smakiem lata i jesieni jest zupa jarzynowa. Prosta, przyrządzona z tego, co rośnie w ogródku. Pyszna, pożywna, szybka w przygotowaniu. Tym razem przyrządzana na gościnnych występach u rodziców. Tak więc do dzieła!

Składniki:

  • 2 kostki rosołowe wołowe (u mnie zastąpione przez żeberka)
  • pół główki średniej kapusty
  • 2 średnie marchewki
  • 1 seler (u mnie mrożony)
  • 2 korzenie pietruszki (u mnie suszone)
  • 1 mała cebula
  • 2 nieduże pory (u mnie mrożone)
  • chili
  • curry
  • odrobina mąki
  • śmietanka (lub jogurt)
  • koperek
Z kapusty obłamać odstające liście, umyć i wyciąć głąb, poszatkować dość drobno. Jedną marchewkę i selera zetrzeć na tarce o drobnych oczkach. Mięso wrzucić do wody (jakieś pół garnka), zagotować i odszumować (w przypadku kostek po prostu zagotować).


Po zebraniu nalotu z mięsa, wrzucić te warzywa, które są w całości (drugą marchewkę, pietruszkę, cebulę), doprawić kilkoma ziarnami pieprzu oraz solą. Gotować na wolnym ogniu przez ok. 15 minut. Po tym czasie dodać starte warzywa i gotować kolejne 30 minut. W kubeczku rozrobić jogurt lub śmietankę z mąką, po czym dolać do zupy, żeby ją zabielić. Następnie doprawić suszonym chilli oraz curry w proszku, w razie potrzeby dodać więcej soli i pieprzu. Zamieszać, zagotować i odstawić. Podawać z siekanym koperkiem (może być wsypany bezpośrednio do zupy).

2 komentarze:

  1. To jedna z tych zup, ktorych w dziecinstwie nie znosilam, a teraz z checia spalaszowalabym miseczke, gdyby... No wlasnie: gdyby ktos zajal sie gotowaniem. Bo z polska kuchnia jakos mi nie po drodze. Ale kto wie, moze sie skusze i zrobie taka zupke?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zawsze lubiłem, ale dopiero wczoraj, jak po raz pierwszy robiłem samodzielnie (mama tylko "dyktowała", co robić) po raz pierwszy mnie strzeliło, że w tym jest kapusta! Kompletnie nigdy nie wyczuwałem w jarzynówce kapusty, ale mama twierdzi, że zawsze tam była.

      Usuń